ПРОФ.
КАРАЛЕЕВ: „НЕКА ДА РАЗСЕЕМ ИЛЮЗИЯТА,
ЧЕ ИЗЛИШНОТО НИ Е НЕОБХОДИМО“
Академия Загреб |
На
20 септември 2012 бе открито Първото
международно студентско биенале
„Рисунка“. Участниците в изложбата
провела се в галерия „Академия“ са
студенти, както от българската Национална
художествена академия, така и от множество
чуждестранни учебни заведения.
Непосредствено преди официалното
откриване международно жури определи
награди за най-добри работи от проведеното
събитие. Награди връчиха и от Съюза на
Българските Художници, както и от
Националната художествена академия.
Свободната авторска рисунка не само си
е извоювала място на пълноправен и
автономен художествен субект, но и
поради непретенциозния си и ефимерен
характер изключително вярно, живо и
неотложно регистрира нюансите и детайлите
на средата в която се създава. Тя е един
художествен барометър, който може да
ни помогне да се ориентираме в нашия
често лишен от спестени емоции
постинформационен век. За това, какво
точно е рисунката, какво място има тя в
изобразителното изкуство, а и в нашето
забързано ежедневие, и какви са
перспективите, който се очертават пред
ново организирания студентски форум
ще ни разкаже проф. Любомир Каралеев,
ръководител на катедра „Рисуване“ в
Национална художествена академия.
-
Здравейте проф. Каралеев, какво представя
в изложбеното си пространство галерия
НХА?
В
момента тече експозицията на Първото
международно младежко биенале „Рисунка“
- София 2012г. За мен това е събитие, казвам
го с цялата отговорност на тази дума,
защото не правено в областта на рисунката,
особено в областта на студентската
рисунка, такова събиране на работи,
където участват шест чуждестранни плюс
нашата академия. Тоест седем академии
са изложени днес в галерия „НХА“.
Присъства академията „Мимам Синам“
от Истанбул, Солунската Академия, тази
от Будапеща, Академията от Венеция,
Белград и Загреб. В центъра на експозицията
е представена нашата сбирка от участници
– пет човека от изящния факултет на
НХА.
-
Чуждестранното участие на самите
академии, който току що изброихте те
като съорганизатори ли са или като
участници.
В
момента чуждестранните академии са
само участващи. Цялата организация,
идея и реализация на биеналето е от
страна на Националната художествена
академия. Идеята дойде преди година и
постепенно се оформи и реализира през
много етапи и достигна, все пак, до
представянето на тази експозиция.
-
Каква е за Вас идеята на едно такова
представяне? Защо е важно то?
Много
пъти съм мислил за рисунката, тя е не
само форма на изказ, тя е и един език
на човека. Език, които е много древен!
Рисунката възниква едновременно с танца
и другите активности, в които човешкото
същество може да представи своите
чувства, мисли, вълнения. И то по начин,
които е много директен. Тя най-пряката
връзка между главата, сърцето, ръката
и белия лист, които е пред художника.
Рисунката е честен творчески акт и по
нея човек може да познае какъв е самия
автор, неговия характер, емоционалността
му, вълненията му и неговите чувства.
„Миман
Синам“ от Истамбул
-
Една бърза, моментална индикация на
емоционалното състояние!
Точно
така, тя е барометър. Барометър не само
за отделния индивид, но и за състоянието
на обществото. Нервна и задъхана, спокойна
и монументална или пък агресивна. Това
зависи както от човека, от автора и, така
и от средата, в която е нарисувана, в
която съществува.
-
Като казахте среда, в която съществува,
какъв анализ бихте направили на
творчеството на участниците от различни
държави, какво ги свързва и разделя?
Разбира
се, можем да разкрием и общи тенденции
и индивидуалността на всяка експозиция,
защото работите, който се представени
са селектирани във всяка академия.
Всяка една от тях е избрала своята сбирка
с участници. По този начин ние можем да
видим каква е основната тенденция,
естетическа, учебна, професионална в
съответното учебно заведение. Като
често пъти нещата се припокриват като
резултат. Същевременно можем да
регистрираме и различията. Ако погледнем
експозията, която са от Загреб, тя е в
онази форма в която човешката фигура
почти не присъства. Рисунката става
творчески акт като инвенция, като
атмосфера и общ амбианс на авторското
намерение. Докато в експозицията на
„Миман Синам“ от Истамбул можем да
видим по-скоро тези етапи, който са в
учебната рисунка, като започването на
конструкцията на човешка фигура,
построяването на пространство и т.н.
Все неща, който са в основата на творческата
деятелност и креативност на един художник
в неговия път.
-
Биеналето има конкурсен характер, не
ми се иска да формализирам, но кой и как
би определил качествата на това, което
се представя?
Международно
жури определи наградите, имахме
представители в журито от Турция, Гърция
и от Сърбия. Мога да кажа, че заседанието
на това жури беше спокойно и, как да
кажа... в съгласие определихме наградите.
Наградата, която е, може би, най-голяма
и престижна е на Националната академия.
Тя беше дадена на участник от Венецианската
академия. Тоест, това балканско жури
оцени по достойнство всички работи.
Там
където има професионализъм, той дали
ще бъде в областта на рисунката, която
е с по-учебен характер или тази, която
е с по-творчески намерения, двата полюса
като начало и край на осъзнатия творчески
процес, достойнствата се виждат и
съответно те се отбелязват с награда
или поощрение от журито.
Галерия "Академия" |
-
А по отношение на българското участие,
какво беше определящо за избора на
работите, с който участват. Задавам ви
този въпрос, понеже споменахте, че първо
селекцията се определя на ниво местна
художествена академия.
На
всеки две години в Националната
художествена академия се прави един
общо академичен конкурс, в който участват
студенти от всички випуски. На базата
на този конкурс наградените пет човека
получиха не само награди, но и правото
да представят свой работи в изложбата
на първото международно биенале на
рисунката в София. По този начин беше
съставена нашата експозиция. Експозиция,
която е в различни посоки. Можем да
видим по-експресивни работи, който са
по-близко до натурата, по-близко и до
учебната рисунка. Или в областта на
приложността на рисунката. На приложността
на онези първи най-изначални условия с
който работи рисунката, а именно линията
и петното. И вече чрез тези две средства
могат да се разрешат най-най различни
задачи.
-
В този виртуален век, в които живеем
какво място може да има една такава
изложба, въобще какво място могат да
имат рисунките. Адекватно ли е това като
начин на изразяване спрямо времето,
имаме ли право да претендираме, че можем
да формираме тенденции?
Солунска
Академия
Разбира
се, че има различни процеси в артиста
живее необходимостта да изрази своята
чувственост, своите мисли, своите
намерения. Те да бъдат материализирани
по някакъв начин. Възможно е това да
стане и с рисунка, и с живопис, и със
скулптура, както и с виртуалните форми,
който ни дават дигиталните технологии.
Мисля, че нещата трябва да се развиват
успоредно, да вървят паралелно, а иначе
съм убеден, че рисунката е част от човека,
част от художника в един момент сякаш
може да бъде пренебрегната или възторгвана
повече отколкото трябва, но когато
рисунката се превърне от цел, от самоцел
в средство за изграждане на собствен
художнически свят тогава се получават
добрите резултати. В този момент се
реализират съответно и идеите. Рисунката
е много топла, защото е тактилна. Тоест
създадена е от ръката, ръкотворна е. Тя
е направена от човек за друг човек. Което
считам за най-голямото и качество и
достойнство.
-
Останаха
ли им сетива на хората при тази
свръхкомуникация и самозадоволяване
с емоции да оценят нещо такова?
Разбира
се, вярвам, че щом е човешко същество
то има и човешки сетива, чувства и мисли.
Само материалния свят се мени, иначе
същността на човека е една и съща и
всъщност рисунката ни дава възможност
да отделим важното, ценното, значимото
и да разсеем тази илюзия, че излишното
ни е необходимо. Необходимото, често
пъти е доста малко!
Академия Венеция
-
Как виждате бъдещето на това биенале,
в България ли ще продължи или ще има
някакъв ротационен принцип на представяне?
В
процес на изясняване е, това, което е
ценно София да остане център на такова
международно събитие. Може би ще има
гостуващи експозиции и в други страни.
Но най-доброто е в перспектива, още не
мога да кажа как ще изкристализират
нещата, но намерението е биеналето да
продължи, защото то ще бъде полезно за
всички, и за преподаватели и за студенти,
за организатори и за любители и ценители
на изкуството.
НХА София |
Много
Ви благодаря, желая ви успех.
И
аз ви благодаря.
Няма коментари:
Публикуване на коментар